Formellt och informellt lärande
Är det skillnad mellan hur vi lär oss i skolan och utanför skolan? Ibland försöker man fånga sådana skillnader genom att tala om det “formella”, eller formaliserade, lärandet å ena sidan, och det “informella” lärandet å andra sidan. Denna gång tar vi avstamp i Peter Gärdenfors’ bok “Lusten att förstå” och pratar med författaren själv om hur dessa sätt att lära skiljer sig åt. De som var med idag är: Betty Tärning, forskare i Educational Technology Group vid Lunds universitet, och doktor i kognitionsvetenskap, med specialisering inom digitala läromedel. Björn Sjödén, lektor i utbildningsvetenskap vid Högskolan i Halmstad och doktor i kognitionsvetenskap. Han undervisar på lärarutbildningen och forskar om digitalt lärande. Kalle Palm, gymnasielärare i fysik, filosofi och matematik samt kognitionsvetare. Peter Gärdenfors, professor i kognitionsvetenskap Tekniker var Trond A. Tjøstheim. Varje avsnitt är granskat av Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds och Linköpings universitet. Tillsammans bidrar vi med vetenskapliga referenser till varje avsnitt, för den som vill veta mer. Referenser: Gärdenfors, P. (2010). Lusten att förstå: om lärande på människans villkor. Stockholm: Natur och kultur. Shtulman, A. (2017). Scienceblind: Why our intuitive theories about the world are so often wrong. Hachette UK.