Formellt och informellt lärande

Är det skillnad mellan hur vi lär oss i skolan och utanför skolan? Ibland försöker man fånga sådana skillnader genom att tala om det “formella”, eller formaliserade, lärandet å ena sidan, och det “informella” lärandet å andra sidan. Denna gång tar vi avstamp i Peter Gärdenfors’ bok “Lusten att förstå” och pratar med författaren själv om hur dessa sätt att lära skiljer sig åt. De som var med idag är: Betty Tärning, forskare i Educational Technology Group vid Lunds universitet, och doktor i kognitionsvetenskap, med specialisering inom digitala läromedel. Björn Sjödén, lektor i utbildningsvetenskap vid Högskolan i Halmstad och doktor i kognitionsvetenskap. Han undervisar på lärarutbildningen och forskar om digitalt lärande. Kalle Palm, gymnasielärare i fysik, filosofi och matematik samt kognitionsvetare. Peter Gärdenfors, professor i kognitionsvetenskap Tekniker var Trond A. Tjøstheim. Varje avsnitt är granskat av Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds och Linköpings universitet. Tillsammans bidrar vi med vetenskapliga referenser till varje avsnitt, för den som vill veta mer. Referenser: Gärdenfors, P. (2010). Lusten att förstå: om lärande på människans villkor. Stockholm: Natur och kultur. Shtulman, A. (2017). Scienceblind: Why our intuitive theories about the world are so often wrong. Hachette UK.

Om Podcasten

Mycket hjärna är en podd som diskuterar forskning kring lärande och hur denna kan användas praktiskt i skolan. Syftet med podden är att bidra till en vetenskaplig grund för lärande och undervisning – inte genom att lansera några nya pedagogiska teorier utan genom att uppmärksamma relevant forskning som redan görs, men som kan vara svår att förstå eller av andra skäl inte kommit till användning i skolan. Vi diskuterar utifrån ett kognitionsvetenskapligt perspektiv, vilket betyder att vi ”mycket gärna” pratar om hjärnan och hur den fungerar, mer kopplat till hur vi tänker och lär oss saker än om biologi. Titeln blinkar också till att vi är genuint engagerade i våra respektive områden och gärna vill förmedla den glädje som finns i att lära sig nya saker och att förstå mer om hur dessa processer fungerar i vår vardag och verklighet.