Growth mindset - dynamiskt tankesätt
Är intelligens och talang medfödda och helt statiska förmågor, eller är det egenskaper som går att utveckla? I detta avsnitt tar vi upp teorier kring "growth" och "fixed" mindset och hur dessa olika tankesätt kan påverka elever i skolan. Dom som var med idag var: Betty Tärning, forskare i Educational Technology Group vid Lunds universitet, och doktor i kognitionsvetenskap, med specialisering inom digitala läromedel. Björn Sjödén, lektor i utbildningsvetenskap vid Högskolan i Halmstad och doktor i kognitionsvetenskap. Han undervisar på lärarutbildningen och forskar om digitalt lärande. Kalle Palm är gymnasielärare i fysik, filosofi och matematik samt kognitionsvetare. Tekniker var Trond A. Tjøstheim Avsnittet är granskat av Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds och Linköpings universitet. Tillsammans bidrar vi med vetenskapliga referenser till varje avsnitt, för den som vill veta mer. Referenser till avsnitt 3 - Growth mindset Barton, C. (2018). How I Wish I Had Taught Maths – Reflections on Research, Conversations with Experts, and 12 Years of Mistakes. Woodbridge, UK. Crehan, L. (2016). Cleverlands: The Secrets Behind the Success of the World's Education Superpowers. London, UK: Unbound. Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M. D., & Kelly, D. R. (2007). Grit: Perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology, 92(6), 1087-1101. Dweck, C. S. (1999). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. New York: Psychology Press. Dweck, C. (2012). Mindset: changing the way you think to fulfil your potential. Hachette UK. Hendrick, C. ”Schools love the idea of a growth mindset, but does it work?”. Artikel publicerad på aeon.co. Tillgänglig 2019-06-10 från: https://aeon.co/essays/schools-love-the-idea-of-a-growth-mindset-but-does-it-work