Growth mindset - dynamiskt tankesätt

Är intelligens och talang medfödda och helt statiska förmågor, eller är det egenskaper som går att utveckla? I detta avsnitt tar vi upp teorier kring "growth" och "fixed" mindset och hur dessa olika tankesätt kan påverka elever i skolan. Dom som var med idag var: Betty Tärning, forskare i Educational Technology Group vid Lunds universitet, och doktor i kognitionsvetenskap, med specialisering inom digitala läromedel. Björn Sjödén, lektor i utbildningsvetenskap vid Högskolan i Halmstad och doktor i kognitionsvetenskap. Han undervisar på lärarutbildningen och forskar om digitalt lärande. Kalle Palm är gymnasielärare i fysik, filosofi och matematik samt kognitionsvetare. Tekniker var Trond A. Tjøstheim Avsnittet är granskat av Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds och Linköpings universitet. Tillsammans bidrar vi med vetenskapliga referenser till varje avsnitt, för den som vill veta mer. Referenser till avsnitt 3 - Growth mindset Barton, C. (2018). How I Wish I Had Taught Maths – Reflections on Research, Conversations with Experts, and 12 Years of Mistakes. Woodbridge, UK. Crehan, L. (2016). Cleverlands: The Secrets Behind the Success of the World's Education Superpowers. London, UK: Unbound. Duckworth, A. L., Peterson, C., Matthews, M. D., & Kelly, D. R. (2007). Grit: Perseverance and passion for long-term goals. Journal of Personality and Social Psychology, 92(6), 1087-1101. Dweck, C. S. (1999). Self-theories: Their role in motivation, personality, and development. New York: Psychology Press. Dweck, C. (2012). Mindset: changing the way you think to fulfil your potential. Hachette UK. Hendrick, C. ”Schools love the idea of a growth mindset, but does it work?”. Artikel publicerad på aeon.co. Tillgänglig 2019-06-10 från: https://aeon.co/essays/schools-love-the-idea-of-a-growth-mindset-but-does-it-work

Om Podcasten

Mycket hjärna är en podd som diskuterar forskning kring lärande och hur denna kan användas praktiskt i skolan. Syftet med podden är att bidra till en vetenskaplig grund för lärande och undervisning – inte genom att lansera några nya pedagogiska teorier utan genom att uppmärksamma relevant forskning som redan görs, men som kan vara svår att förstå eller av andra skäl inte kommit till användning i skolan. Vi diskuterar utifrån ett kognitionsvetenskapligt perspektiv, vilket betyder att vi ”mycket gärna” pratar om hjärnan och hur den fungerar, mer kopplat till hur vi tänker och lär oss saker än om biologi. Titeln blinkar också till att vi är genuint engagerade i våra respektive områden och gärna vill förmedla den glädje som finns i att lära sig nya saker och att förstå mer om hur dessa processer fungerar i vår vardag och verklighet.