Motivation

Vad innebär det att vara motiverad, och vad betyder motivation i en klassrumskontext? Vad kan en lärare göra för att få med omotiverade elever? Vi pratar om skillnader på inre och yttre motivation, och tar oss an hur forskning om motivation kan användas praktiskt i skolan. Betty Tärning, forskare i Educational Technology Group vid Lunds universitet, och doktor i kognitionsvetenskap, med specialisering inom digitala läromedel. Björn Sjödén, lektor i utbildningsvetenskap vid Högskolan i Halmstad och doktor i kognitionsvetenskap. Han undervisar på lärarutbildningen och forskar om digitalt lärande. Kalle Palm, gymnasielärare i fysik, filosofi och matematik samt kognitionsvetare. Tekniker var Trond A. Tjøstheim. Varje avsnitt är granskat av Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds och Linköpings universitet. Tillsammans bidrar vi med vetenskapliga referenser till varje avsnitt, för den som vill veta mer. Referenser: Bass, H., & Ball, D. L. (2015). Beyond “you can do it!”: Developing mathematical perseverance in elementary school. The Collected Papers. Chicago. [available online] Dweck, C. S. (2006). Mindset: The new psychology of success. New York: Random House. Gärdenfors, P. (2010). Lusten att förstå: om lärande på människans villkor. Stockholm: Natur och Kultur. Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2002). An overview of self-determination theory. I E. L. Deci & R. M. Ryan (Red.), Handbook of self-determination research (s. 3-33). Rochester, NY: University of Rochester Press. Ryan, R. M., & Di Domenico, S. I. (2016). ‘Distinct motivations and their differentiated mechanisms: reflections on the emerging neuroscience of human motivation. Advances in Motivation and Achievement: Recent Developments in Neuroscience Research on Human Motivation, (sid 349-369). Bingley: Emerald Group Publishing. Wery, J., & Thomson, M. M. (2013). Motivational strategies to enhance effective learning in teaching struggling students. Support for learning, 28(3), 103-108. Willingham, D. T. (2009). Why don't students like school?: John Wiley & Sons.

Om Podcasten

Mycket hjärna är en podd som diskuterar forskning kring lärande och hur denna kan användas praktiskt i skolan. Syftet med podden är att bidra till en vetenskaplig grund för lärande och undervisning – inte genom att lansera några nya pedagogiska teorier utan genom att uppmärksamma relevant forskning som redan görs, men som kan vara svår att förstå eller av andra skäl inte kommit till användning i skolan. Vi diskuterar utifrån ett kognitionsvetenskapligt perspektiv, vilket betyder att vi ”mycket gärna” pratar om hjärnan och hur den fungerar, mer kopplat till hur vi tänker och lär oss saker än om biologi. Titeln blinkar också till att vi är genuint engagerade i våra respektive områden och gärna vill förmedla den glädje som finns i att lära sig nya saker och att förstå mer om hur dessa processer fungerar i vår vardag och verklighet.