Multitasking

Är du någon som ofta pluggar, lyssnar på musik och kollar sociala medier samtidigt? I dagens avsnitt får du veta mer om hur det kan vara smart att istället välja en sak i taget, och gärna ta en paus emellan, för att få ut mer ditt lärande. De som var med idag är: Betty Tärning, forskare i Educational Technology Group vid Lunds universitet, och doktor i kognitionsvetenskap, med specialisering inom digitala läromedel. Björn Sjödén, lektor i utbildningsvetenskap vid Högskolan i Halmstad och doktor i kognitionsvetenskap. Han undervisar på lärarutbildningen och forskar om digitalt lärande. Kalle Palm, gymnasielärare i fysik, filosofi och matematik samt kognitionsvetare. Tekniker var Trond A. Tjøstheim. Varje avsnitt är granskat av Agneta Gulz, professor i kognitionsvetenskap vid Lunds och Linköpings universitet. Tillsammans bidrar vi med vetenskapliga referenser till varje avsnitt, för den som vill veta mer. Referenser till Avsnitt 2: ”Multitasking” Junco, R. & Rotten, S. (2012): No A 4 U: The relationship between multitasking and academic performance, Computers & Education, 59, 505–514 Ophir, A., Nass, C. & Wagner, A. (2009): Cognitive control in media multitaskers http://www.pnas.org/content/106/37/15583.short http://news.stanford.edu/news/2009/august24/multitask-research-study-082409.html Sanaa, F., Weston. T., & Cepedab, N. (2013). Laptop multitasking hinders classroom learning for both users and nearby peers. Computers & Education, 62, 24-31. doi:10.1016/j.compedu.2012.10.003 Sanbonmatsu DM, Strayer DL, Medeiros-Ward N, & Watson JM (2013). Who Multi-Tasks and Why? Multi-Tasking Ability, Perceived Multi-Tasking Ability, Impulsivity, and Sensation Seeking. PLoS ONE 8(1): e54402. doi:10.1371/journal.pone.0054402 Weissman, D. H., Roberts, K. C., Visscher, K. M. & Woldorff, M. G. (2006). The neural bases of momentary lapses in attention, Nature Neuroscience, 9, 971-978.

Om Podcasten

Mycket hjärna är en podd som diskuterar forskning kring lärande och hur denna kan användas praktiskt i skolan. Syftet med podden är att bidra till en vetenskaplig grund för lärande och undervisning – inte genom att lansera några nya pedagogiska teorier utan genom att uppmärksamma relevant forskning som redan görs, men som kan vara svår att förstå eller av andra skäl inte kommit till användning i skolan. Vi diskuterar utifrån ett kognitionsvetenskapligt perspektiv, vilket betyder att vi ”mycket gärna” pratar om hjärnan och hur den fungerar, mer kopplat till hur vi tänker och lär oss saker än om biologi. Titeln blinkar också till att vi är genuint engagerade i våra respektive områden och gärna vill förmedla den glädje som finns i att lära sig nya saker och att förstå mer om hur dessa processer fungerar i vår vardag och verklighet.