Avsnitt 13

I avsnittet berättar vi om vad vi tycker att Utbildningsdepartementet behöver ha i åtanke inför regeringens fortsatta satsningar på olika kombinationer av språk och yrke i kommunerna. Vi berättar om hur vi kommer att fortsätta vårt arbete under våren och ställer frågan om de nationella proven i SFI verkligen är ett ändamålsenligt bedömningsverktyg för blivande undersköterskors kommunikativa förmåga eller om vi ska satsa på att utveckla andra bedömningsformer som är mer anpassade till yrkesutbildningen.

Om Podcasten

Malin Dahlström och Lisa Gannå är medarbetare på Nationellt centrum för svenska som andraspråk. Under hösten 2018 arbetar de deltid som sfi-lärare på en undersköterskeutbildning med integrerad sfi för elever på studieväg 2. Podden följer deras arbete med att pröva ut och utveckla en didaktisk modell för hur lärare kan arbeta med nyanlända elever som är nybörjare i språket och går en yrkesutbildning på gymnasial nivå.