Behöver Trollflöjten en triggervarning?
Trollflöjten blev Mozarts sista opera och en av tidernas mest älskade. Nu är den åter på repertoaren. Men hur hanterar man librettots rasism och sexism? Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Vår kritiker Thomas Nordegren har varit på premiären på Folkoperan i Stockholm och kommer till programmet för att berätta om hur regissören Stéphane Braunschweigs uppsättning av Trollflöjten låter. TROLLFLÖJTEN I BACKSPEGELNTrollflöjtens originallibretto anses vara både misogynt och rasistiskt, något som man i olika produktioner har förhållit sig till på olika sätt. Vår reporter Natacha López har tittat på hur några regissörer, bland annat Ingmar Bergman i sin filmatisering, har hanterat det här.VARNING FÖR KÄNSLIGT ÄMNEI Storbritannien är det numera standard att införa åldersgränser och varna för känsliga ämnen i opera- och teaterföreställningar. Publiken ska själv kunna välja om de vill utsättas för till exempel våld, mord, rasism eller sexuellt våld. Samtidigt har detta väckt starka känslor inom den brittiska kulturscenen och många menar att publiken blivit alldeles för känsliga. Kulturnytts Mina Benaissa har rapporterat om detta under veckan i Kulturnytt och kommer till P1 Kultur för att berätta om hur de fyra stora operahusen i Sverige förhåller sig till den här sortens varningar.LITTERATUR – MÖTE MED JULIA ILJUCHAKriget i Ukraina är just nu i centrum för världspolitiken. Samtidigt kommer det flera böcker som handlar om Ukraina på svenska just nu. Kulturredaktionens Fredrik Wadström har intervjuat Julia Iljucha som samlat 40 korta noveller i boken ”Mina Kvinnor”.HUR FINANSIERAS KULTUREN I INDIEN?I Sverige har debatten om vem som ska betala för kulturen blivit allt mer högljudd. I Indien fick kulturdepartementet höjda anslag i budgeten som lades fram för några veckor sedan. Där har kultur och kulturutövande nära band till andlighet och religion. Den privata finansieringen är också i allra högsta grad närvarande, inte minst i festivalsammanhang. Radions Sydasienkorrespondent Naila Saleem har besökt Indiens och världens största litteraturfestival i Jaipur, Rajasthan.ESSÄ: FINNS DET EN POÄNG MED VÅRT EVIGA GRUBBLANDE?Till synes ovidkommande detaljer kan ha avgörande betydelse för historiens utveckling, kanske är det rent av vanligare än vad vi tror. Men finns det verkligen en poäng med vårt eviga grubblande kring vad som hade hänt om saker vore annorlunda? Ja, åtminstone det kan det vara värt att grubbla över. Och det gör idéhistorikern Michael Azar i denna radioessä från Obs-redaktionen.Programledare: Lisa WallProducent: Karin Arbsjö