Avsnitt 88: Den goda podden – Om den nya filantropin

Varje år skänker företagare, stiftelser och privatpersoner mycket stora belopp till välgörenhet och allmännyttig verksamhet. Givandet har också utvecklats i takt med att både belopp och medvetenhet har ökat. För företag blir det också allt viktigare att arbeta med begrepp som collective impact och shared value. Kraven på mottagarna har också ökat. Nu är det viktigt med mätning, kontroll och uppföljning. Vi vill försäkra oss om att våra gåvor används effektivt. Vad vi ger till har även det utvecklats. I denna podd träffar vi Göran Lindstedt, Partner på Forever Sustainable AB, som bland annat intervjuat våra stora givare Hans Stråberg, Sven Hagströmer, Olof Stenhammar, Robert Weil med flera för att försöka förstå hur de bedriver filantropi. Vi diskuterar också hur företag kan utveckla sina verksamheter mot ett mer hållbart fokus för att ligga i framkant. Podden leds av Daniel Ljungström.

Om Podcasten

Är ett bra bolag också en bra aktie? Det är inte alltid uppenbart! I analyspodden med Carnegie intervjuar vi nordiska börsbolag och Carnegies aktieanalytiker. Bolagen berättar om deras verksamhet och ambitioner - och vi följer upp med att intervjua våra analytiker för att addera färg och siffror för att ge vägledning kring det där med Bolag och Aktier.