171. Därför är sökordsoptimering snart en död konst

Vem tar över efter Hanna Stjärne? Borde Magnus Hjort avgå? Och innebär Googles nya AI-tjänst slutet för mediernas länkjakt?  I det 171:a avsnittet av Publicistpodden samlar programledare Jonas Nordling åter sin panelduo, Linnea Kihlström, chefredaktör på Dagens Media och James Savage, publisher på The Local samt ordförande för Sveriges tidskrifter.  Avsnittet är inspelat onsdag eftermiddag, 29 maj.  Och på agendan stod bland annat:  # Hanna Stjärnes avgång. Varför går hon nu, och vem tar över? # Magnus Hjorts klavertramp. Bör generaldirektören på myndigheten för psykologiskt försvar avgå?  # Mediestödet? Varför fick vissa? Och andra inte? Och varför blev det pengar över?  # Anna Cronemans förslag om att beskatta streamingbolag. Är det önskvärt? Och är det ens möjligt?  # Google AI Overviews. Vad innebär det för alla medier som är beroende av Googles sökmotor?   # Haveriet i TU:s skolverktyg Mediekompass. Vad hände egentligen?  # Poddpengarna rullar in. En rykande rykande färsk rapport från IRM och Sveriges tidskrifter visar på ökande intäkter för poddar. Men räcker det?  Publicistpodden görs av Jonas Nordling på uppdrag av Sveriges tidskrifter. Ansvarig utgivare är Kerstin Neld. 

Om Podcasten

Publicistpodden erbjuder aktuella inblickar från tidskriftsvärlden och andra medieområden. Podden riktar sig till Sveriges Tidskrifters medlemmar, nyckelpersoner i tidskriftsvärlden och mediebranschen i stort. Tanken är att lyssnaren ska få en initierad inblick i de hetaste branschfrågorna.