Branschens favoritregel under lupp – hur ska 60/40 tolkas?

60/40-regeln, som ger råd kring hur annonsörer bör investera sina pengar, har länge varit omåttligt populär i marknadsföringsvärlden. Under hösten har den dock kommit att kritiseras och ifrågasättas från några av världens tyngsta teoretiker. Men hur har regeln använts och setts på hos företagen i den ack så komplexa verkligheten? Veckans podd gästas av Nils Andersson Wimby, avgående nordisk marknadschef på If och tidigare byråchef på Isobar, som länge intresserat sig för Les Binets arbete och delar med sig av sina erfarenheter om hur man tolkat reglerna. – Har man föreställningen att Binet och Fields arbete ska vara ett detaljerat facit för hur man bör agera är underlaget skakigt. Samtidigt har de själva aldrig gjort anspråk på att regeln handlar om mer än mediebudgeten, där ligger det på den som tar till sig materialet att göra en bredare analys av hur materialet ska tolkas.

Om Podcasten

Allt kommunicerar! Eller? Här pratar vi om aktuella frågor inom reklam och kommunikation tillsammans med spännande gäster från branschen. Högt och lågt, analyserande och diskuterande. Och så har vi kul också.Programledare Amanda TörnerAnsvarig utgivare Yasmine WinbergProducent Julia SiwertzKontakt redaktionen: red@resume.seEn podcast från Bonnier News.