Den disruptive bankutmanaren – Emil Sunvisson

Emil Sunvisson utmanar bankernas låneverksamhet till småföretag med sin senaste skapelse Qred AB. Genom sin disruptiva affärsmodell, så erbjuder Qred en helt ny möjlighet för företag som behöver kortsiktiga lån och gör därmed något som bankerna inte vill.Med en bakgrund inom såväl telecom som spel- och bettingbranschen, med både styrelseplatser och VD-jobb, så har han alltid gillat att verka i branscher som är i stor förändring. När han med Qred nu utmanar bankernas låneverksamhet till småföretag, så kan man ana att bankernas affärsmodeller utsätts för disruptiva idéer och nya nischade företag kommer in och plockar av flera av bankernas intäktskällor med nya tjänster.I det här avsnittet börjar vi prata om hur telekombranschen helt och hållet förändrades i och med att monopolet på telefoni försvann och mobiltelefonin började växa. Emil berättar om hur han alltid trivts i branscher som utmanar storföretagen och monopol och han fick uppleva samma sak  i spel- och bettingvärlden där han senast var VD på Cherry. Med flera bolag som utmanade monopolet och alla de möjligheter och produkter som skapades under flera år, så är det en bransch som fullkomligt exploderat av olika spel och casinon på nätet.Vi pratar om hur Emil kom på idén med Qred, hur den sållades fram från ett Excelblad med 60 bra idéer och hur hela tjänsten startade med en enkel hemsida och lite Adwords. Han berättar hur han själv blivit bemött på banker när han skulle sätta in pengar till aktiekapital och att han ville göra något annat för alla småföretagare som befunnit sig i samma underlägsna  försvarsställning, när banktjänstemannen ifrågasatt affärsidén man har.Bolaget som har gått väldigt bra sedan starten, har nu öppnat upp för externa investerare som kan gå in och köpa preferensaktier med en ränta om 7% och därmed få en månatlig ränteutbetalning på sina aktier. Gå in på här och läs mer om hur du kan investera i bolaget.Han delar också med sig av sina bästa tips för start-ups och att anser man inte alltid behöver ha en färdig produkt innan man börjar sälja. Och apropå sälja, så avslöjar han vad säljare som ringer upp honom bör göra för att få hans intresse och gå vidare och vad de definitivt inte ska göra! Jag frågar om vad han tycker om säljtekniker vs. genuint samtal? Om Emil får bestämma så går säljtekniker bort och ett genuint samtal med pålästa säljare som verkligen satt sig in i vad han eller bolaget behöver, är alltid att föredra. Något att fundera på i säljsamtalen framöver!Vill du läsa mer om bolaget och få kontakt med Emil Sunvisson, så hittar du infon på:www.qred.comEmil på LinkedinNå Emil på Mail/MattiasP.S. Om du gillar Säljpodden, så får du gärna gilla, dela och kommentera podden i dina sociala kanaler. Följ gärna sidan för Säljpodden på Linkedin också. D.S. Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.

Om Podcasten

Säljpodden är en podcast för säljare, säljchefer, marknadsförare och företagare. Podcasten drivs av Leonardo Johansson (lionacademy.se) och tar upp ämnen inom försäljning och marknadsföring.



Läs mer om programledaren Leonardo Johansson här: https://www.linkedin.com/in/leonardo-johansson-lion-competence/





Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.