Djurfarmen - Bokrecension

Djurfarmen, skriven av Eric Arthur Blair, dock mer känd som George Orwell, publicerades 17 augusti 1945. Orwell föddes den 25 juni 1903 i Östra Indien, och dog den 21 januari 1950 i Camden, London. Drömmarna om att bli författare hade Orwell redan som ung och hans bana inom skrift började med att skriva och läsa poesi. Uppvuxen i den brittiska medelklassen och redan under åren i skolan kände Orwell hat och ilska mot den brittiska överklassen och hur samhället dyrkade pengar och prylar över allt annat. Med hjälp av ett stipendium lyckades Orwell komma in på ett universitet där han själv fick uppleva överklassen privilegier och hur mycket bättre man blev behandlad i dom fina rummen. Djurfarmen är en satirisk roman där George Orwells ilska och besvikelse över kommunismen visar sig. Djuren på farmen tröttnar en dag på människornas enväldiga ledarskap och börjar planera en kupp mot ägaren för att en gång för alla visa vem som egentligen bör styra och bestämma över gården - djuren. Kuppen går enligt plan med bara några få missöden men kontrollen är äntligen hos djuren. För att fira detta och att aldrig mera hamna i samma dåliga situationen som när människorna styrde farmen så skriver man upp 7 budord som gäller som regler på farmen. Men ju mer tiden går så börjar grisarna helt plötsligt få mera makt och behöver inte arbeta på samma sätt som dom andra djuren. Och än hur mycket djuren på farmen tycks komma ihåg hur dom 7 budorden var från början så stämmer det inte riktigt överens om hur dom ser ut efter ett tag. Nästan som dom har blivit omskrivna på något sätt. En av grisarna, Napoleon börjar utveckla egenskaper som påminner om hur ledare i diktatur samhällen driver och bestämmer över befolkningen. Konflikter uppstår både mellan djuren själva men även bland människor som vid flera tillfällen försöker ta tillbaka makten över gården. Detta utvecklas till att alla budord försvinner förutom ett, som farmens invånare inte kan minnas sig att det stod där från början._”Alla djur är jämlika men somliga djur är mera jämlika än andra”Samtidigt så har grisarna på gården helt plötsligt rätt att bete sig som människorna som djuren ursprungligen revolterade mot.Handling går framåt genom de ständiga konflikterna på farmen och de underliggande spänningarna mellan dom olika klassnivåerna. Vi ser tydligt i boken att Orwell försöker förmedla hur blind befolkning blir utav att en ledare träder fram och manipulerar sig själv till makten men hjälp utav av bland annat propaganda. En högst aktuell bok att läsa för att få en insikt i hur maktmissbruk i samhället skapas och hur enkelt det är i demokratiska system att vrida det till så att man kan utnyttja systemet så att det bara gynnar en liten del av befolkningen.

Om Podcasten

Heta ämnen I Skarpa dialoger I Vassa gäster I Följ Skarpt Podcast på instagram: https://www.instagram.com/skrpt.se/ I Hemsida: https://skrpt.se I Stötta Skarpt på Patreon: https://www.patreon.com/user?u=43013533