Aktivt och medvetet jämställdhetsarbete

Dagens avsnitt av Skolforskningspodden handlar om hur man kan arbeta för att främja lika möjligheter och villkor för lärande och utveckling. Med utgångspunkt i den systematiska översikten Aktivt jämställdhetsarbete i undervisningen diskuterar vi makt, könsstereotyper och betydelsen av att vidga elevernas intressen – att alla ska kunna göra mer. Vi tar upp behovet av att fundera över vilka individer som gynnas av ett visst arbetssätt, och att det ofta är ett fåtal individer som definierar normen. Dagens gäster är Helena Hill vid Södertörns högskola, och Nicklas Johansson vid Lundenskolan i Skövde. Programledare är Anna Hedman. Avsnittet spelades in på distans i juni 2024. Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet.

Om Podcasten

Skolforskningspodden är en podd om forskning, undervisning och lärande. I podden intervjuas forskare, lärare och andra verksamma inom skola och förskola. Ämnena varierar och handlar om undervisning från förskolan till vuxenutbildningen. Samtalen har ofta våra forskningssammanställningar som utgångspunkt, eller den praktiknära forskning som vi finansierar.