Laborationer i naturvetenskapsundervisningen

I dagens avsnitt av Skolforskningspodden diskuterar vi laborationer i biologi, fysik och kemi, med utgångspunkt i en nyligen lanserad systematisk forskningssammanställning.  Vi pratar om hur lärare kan använda laborationer i olika syften, vad guidade undersökningar är och hur väl de fungerar i klassrummet. Gäster är Per Högström vid Högskolan i Halmstad och Kristina Bergmark, lärare vid Tullinge gymnasium och lektor i kemi. Programledare är Alva Appelgren.  Avsnittet spelades in på distans i oktober 2020. Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet.

Om Podcasten

Skolforskningspodden är en podd om forskning, undervisning och lärande. I podden intervjuas forskare, lärare och andra verksamma inom skola och förskola. Ämnena varierar och handlar om undervisning från förskolan till vuxenutbildningen. Samtalen har ofta våra forskningssammanställningar som utgångspunkt, eller den praktiknära forskning som vi finansierar.