Skrivundervisning i de tidigaste skolåren

I dagens avsnitt tar vi avstamp i forskningssammanställningen Främja skrivkunskaper i de allra tidigaste skolåren. Fokus i översikten är skrivundervisning som främjar elevers handskrift, stavning och textkvalitet. Vi diskuterar explicit stavningsundervisning i relation till undersökande arbetssätt, och strategiundervisning. Vi pratar också om vikten av att undervisningen för elever i behov av stöd inte enbart ska fokusera på grundläggande färdighetsträning. Dagens gäster är Eva Bergman, Skolforskningsinstitutet och Amanda Paugart, Campus Manilla. Programledare är Anna Hedman. Avsnittet spelades in på distans i oktober 2024. Skolforskningspodden produceras av Skolforskningsinstitutet.  

Om Podcasten

Skolforskningspodden är en podd om forskning, undervisning och lärande. I podden intervjuas forskare, lärare och andra verksamma inom skola och förskola. Ämnena varierar och handlar om undervisning från förskolan till vuxenutbildningen. Samtalen har ofta våra forskningssammanställningar som utgångspunkt, eller den praktiknära forskning som vi finansierar.