Forskningsprojekt för att förbättra pojkars kunskapsresultat

I dagens avsnitt träffar Karin Rådberg och Petter Enlund Axel Asplund och Sara Bruun, två lärare på Kunskapsskolan Uppsala Norra. De har tillsammans med sina kollegor på skolan ingått i Ifous-programmet "Lärares praktik och profession". Där har aktionsforskning stått i fokus under de senaste två åren. Skolans övergripande fokus har under denna tid varit att arbeta för en förbättring av pojkars kunskapsresultat, för att minska skillnaderna mellan flickor och pojkars resultat.  Tillsammans med forskarna Åsa Hirsh, Anette Olin och Anette Jahnke från Göteborgs universitet har de utforskat den praktiknära forskningens möjligheter. Ifous är en samarbetsorganisation där lärare och forskare samverkar för att utveckla praktiken i förskola och skola. I avsnittet nämns en artikel skriven av Åsa Hirsh, “Had there been a Monica in each subject I would have liked going to school every day”: a study of students’ perceptions of what characterizes excellent teachers and their teaching actions"

Om Podcasten

En gång i månaden publicerar vi ett nytt avsnitt där vi diskuterar teori och praktik inom skolans värld. Leder podden gör Karin Rådberg, biträdande rektor på en av Kunskapsskolans grundskolor och Niklas Åkerblom, rektor på en av Kunskapsskolans grundskolor. I podden tar vi upp hur teori och praktik påverkar varandra och använder forskning, nyfikenhet och praktikexempel för att undersöka kärnuppdraget inom utbildning; undervisning och lärande. Vi vänder oss till alla som är intresserade av skolfrågor. Vi tror på att lära av varandra och andra. Här bjuder vi in till samtal om pedagogik och utveckling inom skola. Vi har inte svar på allt och tror att om man kan diskutera så kommer vi alla närmare en god utbildning. Ljudslingor gjorda av: https://soundcloud.com/ljudslingor