Inger Eriksson och Ann-Sofie Jägerskog om nya verktyget som identifierar undervisningsutmaningar

Skolprats sista avsnitt för terminen är här. Pedagogikprofessorn Inger Eriksson, universitetslektorn Ann-Sofie Jägerskog och forskarstudenten Sebastian Björnhammer gästar poddstudion för att prata om undervisningsutmaningar - och hur vi kan identifiera dessa. Under flera år har trion jobbat fram ett verktyg som ska ge lärare stöd i arbetet med att identifiera vad som är en undervisningsutmaning inom ett specifikt ämne. Samtidigt ska verktyget också möjliggöra en ömsesidig top down-driven skolutveckling, där lärare ansvarar för planeringen av undervisningsinnehållet. Inger Eriksson är professor i pedagogik med inriktning mot lärande och läroplansteori och docent i didaktik vid Stockholms universitet. Ann-Sofie Jägerskog arbetar som studierektor, lektor och forskare på institutionen för ämnesdidaktik vid Stockholms universitet. Sebastian Björnhammer är forskarstuderande, ingår i den ämnesdidaktiska forskarskolan vid Stockholms universitet och arbetar som projekt- och utvecklingsledare på Kunskapsskolan. Här kan du läsa mer om kartläggningsverktyget. Här hittar du mallar i flera olika ämnen. God jul och Gott nytt år önskar Skolprat!

Om Podcasten

En gång i månaden publicerar vi ett nytt avsnitt där vi diskuterar teori och praktik inom skolans värld. Leder podden gör Karin Rådberg, biträdande rektor på en av Kunskapsskolans grundskolor och Niklas Åkerblom, rektor på en av Kunskapsskolans grundskolor. I podden tar vi upp hur teori och praktik påverkar varandra och använder forskning, nyfikenhet och praktikexempel för att undersöka kärnuppdraget inom utbildning; undervisning och lärande. Vi vänder oss till alla som är intresserade av skolfrågor. Vi tror på att lära av varandra och andra. Här bjuder vi in till samtal om pedagogik och utveckling inom skola. Vi har inte svar på allt och tror att om man kan diskutera så kommer vi alla närmare en god utbildning. Ljudslingor gjorda av: https://soundcloud.com/ljudslingor