Lyssnarnas önskemål: Skolprat om särskild begåvning

Innan sommaren frågade Skolprat lyssnarna vilka ämnen de ville lyfta i podden. Särskild begåvning blev det i särklass mest önskade. Därför bestämde sig poddvärdarna Karin Rådberg och Niklas Åkerblom för att bjuda in Caroline Snäckerström Sims till studion. Hon är forskare vid Uppsala universitet och Högskolan i Gävle med inriktning mot just särskild begåvning. Det blir ett intressant samtal med många kloka och lärorika reflektioner från alla i trion. I avsnittet diskuterar de bland annat vad särskild begåvning innebär, varför det inte är en diagnos och hur skolan kan arbeta för att skapa motivation för den här elevgruppen. Caroline Snäckerström Sim är tidigare gymnasielärare och har jobbat som adjunkt vid lärarutbildningen samt som utbildare inom särskild begåvning. Trevlig lyssning! Vill du lära dig mer om särskild begåvning? Här hittar du Carolines avhandling. Här hittar du boken Särskild begåvning i praktik och forskning som Caroline är redaktör för. Här hittar du Skolverkets material om särskilt begåvade elever

Om Podcasten

En gång i månaden publicerar vi ett nytt avsnitt där vi diskuterar teori och praktik inom skolans värld. Leder podden gör Karin Rådberg, biträdande rektor på en av Kunskapsskolans grundskolor och Niklas Åkerblom, rektor på en av Kunskapsskolans grundskolor. I podden tar vi upp hur teori och praktik påverkar varandra och använder forskning, nyfikenhet och praktikexempel för att undersöka kärnuppdraget inom utbildning; undervisning och lärande. Vi vänder oss till alla som är intresserade av skolfrågor. Vi tror på att lära av varandra och andra. Här bjuder vi in till samtal om pedagogik och utveckling inom skola. Vi har inte svar på allt och tror att om man kan diskutera så kommer vi alla närmare en god utbildning. Ljudslingor gjorda av: https://soundcloud.com/ljudslingor