Skolprat: Coachande förhållningssätt och ledarskap

I det här avsnittet resonerar Karin och Petter kring vad ett coachande förhållningssätt kan innebära i skolvardagen, men också hur ledarskap och motivation hänger ihop med detta. Värt att notera är att de i samtalet indirekt skiljer mellan det aktiva coachandet av enskilda elever, som på Kunskapsskolan sker i anslutning till mentorskapet, och att vara inspirerad av ett coachande förhållningssätt som gäller i mötet med elever överlag. I samtalet är detta en distinktion som inte uttalas men som är viktig att ha med sig för att få ut mesta möjliga av innehållet. Tveka inte att höra av er till oss med era funderingar och synpunkter: skolprat@kunskapsskolan.se Avsnittet "Coachande förhållningssätt och ledarskap" refererar vi till: Johnmarshall Reeve - se t.ex. Autonomy supportive teaching - What it is and how to do it Thomas Nordahl - Dette vet vi om klasseledelse Dylan Wiliam, t.ex. i poden Mr Barton’s maths podcast Anna Karin Arenius, Coaching: ett verktyg för skolan Susann Gjerde. Coaching: Vad, varför, hur Jonas Aspelin - Sociala relationer och pedagogiskt ansvar

Om Podcasten

En gång i månaden publicerar vi ett nytt avsnitt där vi diskuterar teori och praktik inom skolans värld. Leder podden gör Karin Rådberg, biträdande rektor på en av Kunskapsskolans grundskolor och Niklas Åkerblom, rektor på en av Kunskapsskolans grundskolor. I podden tar vi upp hur teori och praktik påverkar varandra och använder forskning, nyfikenhet och praktikexempel för att undersöka kärnuppdraget inom utbildning; undervisning och lärande. Vi vänder oss till alla som är intresserade av skolfrågor. Vi tror på att lära av varandra och andra. Här bjuder vi in till samtal om pedagogik och utveckling inom skola. Vi har inte svar på allt och tror att om man kan diskutera så kommer vi alla närmare en god utbildning. Ljudslingor gjorda av: https://soundcloud.com/ljudslingor