Slow fashion

#12 Litet märke - vad är utmaningarna?

av Slow fashion | Publicerades 5/30/2019

Om att vara modedesigner med eget märke med fokus på hållbarhet. Till det här avsnittet har jag bjudit in Wendy Heijne, designern som hoppade av efter många år på ett av världens största modeföretag för att satsa på det egna märket Studio Heijne, www.studioheijne.com. Vi pratar om hur modebranschen fungerar och hur det kommer sig att det traditionella sättet att bygga ett eget märke kräver både massvis med kapital som att det innebär att ta stor risk. Något som Wendy indirekt löst genom sitt sätt att arbeta med hållbarhet! Vi dyker in i vilka olika hållbarhetsutmaningar som finns kopplat till att vara liten designer - samt lyckan i att på allvar kunna göra det en brinner för. Helt enkelt ett avsnitt för dig som drömmer om att starta eget inom modebranschen och/eller är nyfiken på hur den fungerar! Mitt i programmet dyker Maria Lagerman (som var gäst i avsnittet Remake – skapa nytt av gammalt) in i studion och berättar om hennes tro på framtiden - och vilka otroliga möjligheter det finns för den som drömmer om att driva eget och brinner för hållbarhet! Producerat av Beppo Ljudstudio. Slow fashion görs av mig Johanna Nilsson Blogg: www.slowfashion.nu. Instagram: @johannanswe

Om Podcasten

En podcast om hållbart mode med Johanna Nilsson. Hållbart mode på ett lättillgängligt sätt, men utan att förenkla. Tillsammans med intressanta gäster djupdyker Johanna Nilsson i ämnet, och alltid med fokus på kunskap, inspiration och konkreta tips. Johanna är föreläsare, författare och influencer med fokus på hållbart mode och hållbart entreprenörskap. Driver instagramkontot @johannanilsson.se och sajten johannanilsson.se. Har skrivit böckerna Slow fashion – din guide till smart och hållbart mode tillsammans med Jennie Johansson (Ordfront förlag 2016) och Gör skillnad - från klimatångest till handlingskraft tillsammans med Maria Soxbo och Emma Sundh (Norstedts 2019). Medgrundare till Klimatklubben. Utsedd till Sveriges Second Hand Profil 2019 av Erikshjälpen.