103. Viralitet by default – är det möjligt? Vi pratar digital taktik med Jesper Åström.

Går det att få organisk viralitet i sociala medier idag, eller är allt som ter sig viralt extremt orkestrerat? Under den senaste tiden har vi sett både #10yearchallenge och #world_record_egg ta över våra sociala flöden. Blev båda dessa virala av en slump, eller ligger det noggrann planering bakom deras enorma genomslag? För att få mer insikt hur det egentligen går till träffade vi Jesper Åström som är en av Sveriges bästa på lanseringar i sociala medier, i ett samtal som handlar om taktik, äkthet, spridning och mänskliga beteenden. Jesper Åström - http://jesperastrom.se/ The domain was taken: https://thedomainwastaken.com/ The System - https://jesperastrom.com/the-system/ The worlds most liked Egg Instagram account - https://instagram.com/world_record_egg?utm_source=ig_profile_share&igshid=1r51itlrkwsbu Förklaringen på Ägget Techcrunch: https://techcrunch.com/2019/02/03/hulu-instagram-egg-mental-health/?guccounter=1&guce_referrer_us=aHR0cDovL20uZmFjZWJvb2suY29t&guce_referrer_cs=BZBjOrZKf9LWTHxJHDKycQ Resumé https://www.resume.se/nyheter/artiklar/2019/02/04/agget-ar-klackt--bar-budskap-om-psykisk-ohalsa/?fbclid=IwAR1mRjNoJTNgdwKbloaj0FoS4NjtvwDXum4j0Rr40KnEZd96friyMI2Ge2c Don’t tell Ashton - https://feber.se/webb/art/179122/dont_tell_ashton/ The shed of Dulwich https://www.independent.co.uk/life-style/food-and-drink/the-shed-at-dulwich-was-london-s-top-rated-restaurant-just-one-problem-it-didn-t-exist-a8107791.html och https://youtu.be/bqPARIKHbN8 How I faked myself all the way to Paris fashion week https://www.vice.com/en_uk/article/59d8v5/i-bullshitted-my-way-to-the-top-of-paris-fashion-week och https://youtu.be/jolbYvAMorY Burger King och Casey https://mashable.com/article/casey-neistat-burger-king-twitter-feud/?europe=true PewdiePie and T-series https://en.wikipedia.org/wiki/PewDiePie_vs_T-Series och kolla hur det går här https://www.youtube.com/watch?v=mSQIX_G3TjU

Om Podcasten

Social by default är en podd om sociala medier som drivs av Sarah Larsson Bernhardt och Deeped Niclas Strandh. De tillhör några av Sveriges mest välrenommerade experter på sociala medier och har arbetat professionellt med sociala medier sen 2009.