104. Aningslösa anonyma opinionsbildare - är det rätt väg att gå i morgondagens opinionsbildning.

Aningslösa influencers har dykt upp som en omtalad opinionskanal runt influencers och deras flygande. Personerna bakom kontot har valt att vara anonyma, att använda sig av meme-firad tonalitet, och att utnyttja sina följare för att sätta press på olika influencers. Det är en viktig fråga - det tycker vi och det är inte den vi kritiserar. På samma sätt tror vi också att många influencers kanske inte tänkt på sitt flygande som ett enkelt sätt att förändra för att göra gott för klimatet. Men vi har sedan Aningslösa influencers dök upp på radarn upplevt att deras metoder varit av det mindre positiva. Sociala medier lider idag av såväl anonyma troll, deplatforming, uthängning, ilska och hat – och en viktig fråga som klimatfrågan riskerar att tas som gisslan om opinionsbildningen runt den använder sig av metoder som liknar dessa. Det intressanta för oss är att vi i samband med produktionen av poddavsnittet själva känner oro över att “sticka ut hakan” i den här frågan. Vi har diskuterat fram och tillbaka sinsemellan om vi ens skulle släppa avsnittet, och för första gången faktiskt använt smarta vänner för att betatesta avsnittet. Det säger en del om situationen som vi har på nätet idag. Ps. Vi har försökt att vädra kritiken med Aningslösa influencers men deras svar är lite vaga och de ser inte problemet med sin metod. Ds. Bild: Freddy Castro – Unsplash – https://unsplash.com/@readysetfreddy Länkar: Aningslösa influencers (http://instagram.com/aningslosainfluencers) DN-artikel (tyvärr bakom betalvägg) (https://www.dn.se/kultur-noje/instagramkontot-som-granskar-influerares-klimatpaverkan/) Linnea Claesson ifrågasätter metoderna (https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/BJQ2pv/vi-bryr-oss-inte-om-miljon--vi-bryr-oss-om-kandisar) Supermiljöbloggen intervjuar Aningslösa influencers http://supermiljobloggen.se/nyheter/2019/02/instagramkontot-som-exploderade-kritiserar-influencers-flygvanor ) Johannes Klenell om frågan och nyttan med sån här opinionsbildning (https://arbetet.se/2019/02/11/en-influencer-maste-val-fa-unna-sig/) Breakits Erik Wisterberg gjorde en egen kartläggning (https://www.breakit.se/artikel/18189/jag-har-kartlagt-instagram-stjarnornas-flygresor-och-resultatet-ar-faktiskt-skrammande ) Krönika om varför modehusen klarar sig från kritiken (bakom betalvägg) (https://www.svd.se/modehusen-har-inte-rad-med-aningslosa-influencers ) Podden Smultronstället (i sitt 104 avsnitt precis som vi) pratar om det 17.28 in i avsnittet (https://podtail.com/sv/podcast/smultronstallet/104-aningslosa-influencers/ ) Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify, Acast eller Stitcher Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på http://Socialbydefault.se . Kolla in vårt instagramkonto (instagram.com/socialbydefault).

Om Podcasten

Social by default är en podd om sociala medier som drivs av Sarah Larsson Bernhardt och Deeped Niclas Strandh. De tillhör några av Sveriges mest välrenommerade experter på sociala medier och har arbetat professionellt med sociala medier sen 2009.