129. På behörigt avstånd - sociala medier i Coronans fotspår

Vi går in i maj, och den tredje månaden där vi försöker navigera under de restriktioner som följer Corona-pandemin. Flera länder i världen är fortfarande under lockdown, och sociala medier är där vi praktiserar fysisk distansering, men digital socialisering. Vi pratar vidare om hur sociala medier påverkas och påverkar vår karantän. Vår användning av plattformarna fortsätter att öka, och vi ser hur kommunikationen från företagen förändras ytterligare. Det onormala börjar bli normalt. Men hur blir det sen? Vad lär vi oss av det vi upplever och ser. Vi diskuterar vidare utifrån våra egna erfarenheter och utifrån den statistik som nu börjar komma runt användningen och utfallet. Missa inte våra länkar. Simon Kemps datadump runt internet och sociala medier https://datareportal.com/reports/digital-2020-april-global-statshot Visualcapitalist visualiserar mediaanvändning under Covid-19 https://www.visualcapitalist.com/media-consumption-covid-19/ New York Times genomgång av internetanvändning i samband med Corona https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/07/technology/coronavirus-internet-use.html Google har samlat några trevliga exempel https://www.thinkwithgoogle.com/marketing-resources/coronavirus-crisis-marketing-examples/ Engagement under Covid-19 https://www.rivaliq.com/blog/coronavirus-on-social-media-engagement-for-brands/ Wunderman Thompson Intelligence har gjort två genomgångar runt Covid-19 och beteenden: Social media Metamorphosis https://intelligence.wundermanthompson.com/2020/04/social-media-metamorphosis/ respektive Combatting Loneliness https://intelligence.wundermanthompson.com/2020/04/combatting-loneliness/ Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Social Media Responsible och Performance Marketing Specialist, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Head of social på SKF Group Corporate communication. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).

Om Podcasten

Social by default är en podd om sociala medier som drivs av Sarah Larsson Bernhardt och Deeped Niclas Strandh. De tillhör några av Sveriges mest välrenommerade experter på sociala medier och har arbetat professionellt med sociala medier sen 2009.