152. If possible make a U-turn. Kvartalsrapport från oss om det senaste som hänt i sociala medier.

Efter en händelserik sommar och med en longtail av uppdateringar från kanalerna så kände vi att det var dags att sätta oss ner framför var sina mickar och diskutera allt som skett. Det var helt enkelt för mycket och för spännande för att låta bli. Instagram blev TikTok för en stund och upplevde både ett tapp i användare och massiv kritik. Musk ångrar sitt uppköp av Twitter och försöker backa en redan upphaussad affär. LinkedIn är - ja LinkedIn. Och alla vill vara BeReal. I kriget om användarna så verkar den senaste raden av uppdateringar snarare vara panikåtgärder än genomtänkta strategiska lösningar och dikeskörningen av vissa har visat sig vara ett faktum. Länkar IG tappar mark visar en ny rapport https://www.socialmediatoday.com/news/new-report-highlights-the-decline-of-facebook-and-ig-as-tiktok-becomes-the/631694/ Test Reels vs Post https://blog.hootsuite.com/experiment-what-reels-caption-length-gets-the-best-engagement/ TikTok kopierar BeReal https://techcrunch.com/2022/09/15/tiktok-just-launched-a-bereal-clone-called-tiktok-now/ Snap kopierar BeReal https://www.theverge.com/2022/8/29/23326795/snapchat-dual-camera-mode-bereal?1 Musk vs Twitter - Timeline https://www.theverge.com/23026874/elon-musk-twitter-buyout-news-updates Topics i Reels https://www.socialmediatoday.com/news/instagram-tests-new-add-topics-option-in-the-reels-upload-process/631189/ Instagrams tips om rekommendationsalgoritmen https://www.searchenginejournal.com/instagram-best-practices-for-recommended-content/463197/ Twitters redigeringsfunktion https://techcrunch.com/2022/09/07/twitter-will-let-you-edit-your-tweet-up-to-five-times/ Hur man pinnar kommentarer i Linkedin https://www.linkedin.com/help/linkedin/answer/a524166 Podcasten Social by default drivs av Deeped Niclas Strandh, Head of social media & influencer marketing, SEB och Sarah Larsson Bernhardt, Global Head of Social Media, Volvo Cars. Shownotes, länkar och alla avsnitt hittar ni på http://podcast.socialbydefault.se. Prenumerera på podcasten via Itunes. Ge oss gärna ett betyg och en recension! Eller följ oss på Spotify (https://open.spotify.com/show/7hzQ5YVQxxFZq77JsNhg9r?si=7WyrDPfpQaaOON5KbGtFcQ), Acast (https://www.acast.com/socialbydefault) eller Stitcher (https://www.stitcher.com/podcast/social-by-default) Har ni frågor till oss, eller åsikter om avsnittet? Twittra med hashtaggen #socialbydefault eller prata med oss på vår Facebooksida Socialbydefault (http://facebook.com/socialbydefault). Läs mer om konceptet på på vår sajt http://socialbydefault.se. Kolla också in vårt instagramkonto (http://instagram.com/socialbydefault).

Om Podcasten

Social by default är en podd om sociala medier som drivs av Sarah Larsson Bernhardt och Deeped Niclas Strandh. De tillhör några av Sveriges mest välrenommerade experter på sociala medier och har arbetat professionellt med sociala medier sen 2009.