7 - Att mäta & analysera i sociala medier

I det här avsnittet pratar Alexandra med Linus från Webguide Partner om att mäta och analysera. Vad ger det arbete vi gör i sociala medier? Hur mäter vi? Och hur mäter vi värdet när det inte är direkta produkter vi säljer? Ja men in och lyssna och lär från detta inspirerande avsnitt! Här är några tips och länkar till några av de saker vi pratar om! Verktyg: Google Analytics Google Tag Manager Facebook Analytics  UTM-parametrar De tre vanligaste parametrarna om är Källa (utm_source), Medium (utm_medium), Kampanjnamn (utm_campaign). Term (utm_term) och Innehåll (utm_content) kan också användas, men är inte lika vanligt. Spåra interaktioner och händelser Utöka Google Analytics genom att spåra interaktioner som besökarna gör, tex skicka formulär eller klicka på knappar.  Lär dig Google Analytics och Tag Manager: Academy for Ads Analytics på Youtube Tag Manager på Youtube Tips för dig som vill komma igång Börja samla in data! Lägg in spårningskoden för Google Analytics och Facebook Analytics för att börja samla in data, använd Google Tag Manager för skalbarhet. Backa bandet och fråga varför! Förankra målsättning för webbplatsen och sociala medier med målsättningar för verksamheten och sätt värde på interaktioner som görs, tex skickade formulär.   Linus jobbar som Agency Director i Malmö på Web Guide Partner.

Om Podcasten

Alexandra Bylund, författare till två böcker och grundare av Social Media Academy, fördjupar sig i sociala medier och allt som hör därtill; Instagram, Youtube, TikTok, LinkedIn, strategier, algoritmer, bildval, layout, kommunikationsstrategier, hur man kan jobba med rörligt material och mycket mer.