#13 – Ted Valentin, skapare av kartsajter, Socialanyheter.se, Tripbirds, mm

Ted Valentin i Startuppoddens minsta studio hos Beppo. Fotad med Narrative Clip. Ted Valentin är kafeentreprenören som byggt ett otal olika sajter, som Socialanyheter.se, Best of Svt, och driver flera kartsajter som restaturangkartan.se, cafekartan.se badkartan.se osv. På sistone har han även kommit med en del sajter som bygger på hur folk rankar olika ställen på Facebook, Populärabarer tex. De två senaste där är Restaurangtoppen och Butikskartan, som han lanserade precis när vi genomförde intervjun. Ted själv kallar sina populära-sajter ”fattigmans Foursquare”. Ted arrangerar också hackathons. I intervjun berättar Ted öppenhjärtigt om varför hans försök att bygga ett större bolag misslyckades. Tripbirds, en sociala resesajt, lanserades 2011, och lades ned i somras. En orsak var att han själv var en dålig vd. ”Det var inte min grej.” Faktum var att han saknade att få koda själv. ”För mig var Tripbirds de där två åren då jag inte fick programmera” En annan orsak till den uteblivna framgången var att tjänsten var för avancerad. ”En pitch ska vara tre ord, vår var tre meningar. Tripbirds var så smart, man fick tänka efter för att förstå vad det var, och det ska man inte behöva göra”, säger Ted i podden. Ett tredje skäl var att tjänsten – eftersom den var så avancerad – blev väldigt svår att förändra och justera, när den inte fungerade. Ted Valentin avslöjar i podden nu att han kommer satsa internationellt med sina nya sajter, de som kallas någonting med toppen eller populära, och som bygger på populäritet på Facebook. Planen är att expandera internationellt i länder som Polen, Tyskland, Egypten och Indonesien. Målet är att lansera någonting utomlands under 2014. ”Det måste jag väl hinna”, säger Ted. Mest intressant i intervju tyckte jag Teds inställning till varför han föredrar att driva sina projekt som små, enkla enmansprojekt, istället för att bygga större företag kring sina projekt. För honom handlar det mer om ett val av livsstil, att göra det han gillar mest – att programmera och lansera och marknadsföra sina sajter – inte att ta en massa risker, jobba dygnet runt och riskera en massa saker. ”Som investerare måste man ta en massa risk. Den största potentialen finns i de saker som ingen egentligen trodde var möjligt. Men för entreprenören är det rätt trist, för de flesta misslyckas ju, och då har man lagt sina bästa år på det, och det kan kännas lite trist, koden försvinner och sajten läggs ned.” Ted vill istället bli bättre på hantverket, bättre på att programmera, designa, och marknadsföra. Han jämför med sushikocken i dokumentären Jiro Dreams of Sushi, som 92 år gammal inte vill lämna över sin restaurang, med tre stjärnor i Michelinguiden, till sina barn i 50-årsålder, ”det är inte redo ännu”. Teds tips till unga internetentreprenörer: Gör rätt saker. Skriv inga affärsplaner, det är meningslöst. Pitcha inte för Vinnova eller liknande, för då tvingas du också göra femårsplaner, ”det är idioti”. Lär dig behärska verktygen du behöver. Gör du en internettjänst så lär sig att programmera, så fort som möjligt. Testa kanalerna man ska använda för att marknadsföra sin tjänst, som Facebook. Om det är ditt första bolag, gör då hellre en smal enkel grej, än det stora jättesatsningen. ”Det är många som blir utbrända på det.” Dessutom lanserar Ted begreppet Maximum Inviable Product. Lyssna till slutet så får du veta vad det är! Stort tack till Beppo ljudproduktion för studio och mixning. Tack Louise!

Om Podcasten

Entreprenörer. Lärdomar. Inspiration. En intervjupodd från @zackrisson