#17 – Fredrik Jung Abbou , grundare Lendo, Fakturino, MyPix

Fredrik Jung Abbou på plats i Beppos studio. Fredrik Jung Abbou, 37, är något av en doldis i Internetsverige, trots flertalet bolag bakom sig, som MyPix, Stockpicker och numera Fakturino. Mest känt är Lendo, en tjänst för förmedling av privatlån som han startade med Dennis Ahlsén och Thomas Hjelm 2007 och sålde till Schibsted två år senare. Idag har Lendo vuxit till en jätte med över 200 miljoner i omsättning och ruskiga 66 miljoner i vinst senaste räkenskapsåret. Men i början funkade ingenting, berättar Fredrik, det tog lång tid innan de ”fick ordning” på hela konverteringsflödet från prospektiva besökare till betalande kunder. ”När vi fick tv-reklam att funka, det var enormt. Vi kunde alltså räkna hem investeringar i tv-reklam direkt i ökad försäljning. Det är stort”, berättar Fredrik. Idag driver Fredrik några egna bolag, och investerar i andra.  Men idag siktar han lite högre och vill skapa nya digitala tjänster i samhällsnyttans tecken. ”Staten har många saker som den skulle kunna öppna upp för innovation, juridik, skola, sjukvården, polisen. Här finns enormt mycket att göra. Tänk när vi kan göra tjänster som får barn att läsa och skriva 25 procent snabbare, crowdsourcade tjänster som gör att polisen löser 25 procent fler misshandelsbrott”, säger han. ”Vi vill digitalisera vårdmötet. Det kommer bli en riktig vårdcentral, men man träffar patienten över nätet, över ett videomöte”, säger han utan att vilja avslöja namnet på bolaget. Fredrik manar till fler entreprenörer att ta sig an de stora samhällsfrågorna, och inte bara bygga coola digitala smala tjänster. ”Vi entreprenörer får mycket exponering nu, vi har ett vägval att göra. Ska vi göra plugins till en plugin till en plugin till typ Salesforce, eller ska vi försöka förändra saker på riktigt, inte sluta ge oss förrän vi revolutionerat musikbranschen, som Daniel Ek, eller när barnen blivit bättre på att läsa.” Fredriks bästa tips till entreprenörer: Risk är hemligheten. Attackera risken. Kan du kvantifiera risken, bena ut exakt vad den är och hur stor, då är den nästan alltid mindre än du först tror. Förstå risken och vänj dig vid den. Lev med den. Förstå att det finns risk att inte göra något alls. Våga gå emot normen. Slipa inte ned din idé så den passar alla. Våga välja bort målgrupper. Strunta i vad andra säger. Stå på dig! Hitta din roll och din partner. Fundera på om du är idéspruta eller exekverare. Är du en idéspruta behöver du en exekverare med dig, och vice versa. Är du både ock, så fantastiskt! Utväxlingen blir enorm när du får ihop det. Tack till Beppo Ljudproduktion för studio och mixning.

Om Podcasten

Entreprenörer. Lärdomar. Inspiration. En intervjupodd från @zackrisson