#18 – Sebastian Siematkowski, grundare och vd, Klarna

Sebastian Siemiatkowski fotad med Narrative-kamera under intervjun. Jag träffade Sebastian Siemiatkowski första gången i början av 2006 och slogs reda då av hur skärpt han var och hur driftiga hans och hans medgrundare av betaltjänsten Klarna, som då hette Kreditor, vad. Idag har de byggt upp ett jättebolag, värderat till över 1 miljard dollar, med verksamhet i Norden, Tyskland, Holland, Österrike och Storbritannien. I avsnitt 17 berättar Sebastian om hela resan, med början i uppväxten i Uppsala, med föräldrar invandrade från Polen som hade svårt att hitta rätt i det svenska samhället. Hur han träffade Niklas Adalbert när de jobbade extra på Burger King. Hur han och Niklas åkte jorden runt utan att flyga, och hur en missad fraktbåt i Sydney tvingade honom att ta ett extra sabbatsår från Handels, börja jobba, och där, på ett jobb för ett faktureringsbolag, få idén till det som skulle bli Klarna. Men det var tufft att få jobbet, ett tag gick till och med Sebastian på socialbidrag. Sebastian som lovande entreprenör i Internetworld 2006. Trots god tillväxt hade Klarna svårt att ta in pengar i början. Det var bara Mats Qviberg och Sven Hagströmer som trodde på dem. ”Vi hade väldigt svårt att resa pengar, det var ingen som var intresserad av oss då,” berättar Sebastian. De allra första pengarna fick de från affärsängeln Jane Walerud. ”Vi ville ha 400 000, men Jane gav oss 600 000, hon tyckte vi behövde det. Hon värderade vårt bolag, som då bara var en powerpointpresentation, till 6 miljoner.” Vid nästa finansieringsrunda fick Klarna in den prestigefyllda vc-firman Sequoia som investerare. Och via lite smart agerande från Sebastian fick de in tungviktaren Michael Moritz i styrelsen. Moritz har tidigare bland annat suttit i Googles och Paypals styrelser. Via Sequoia fick de ännu större fokus på teknik och lanserade Klarna Checkout, som är en komplett lösning för betalningar för e-handlare, och som idag står för allt större del av Klarnas intäkter. Sebastian via Narrative Clip Sebastian har länge varit öppen med sina personliga utmaningar, som ledare och chef. Han har gått i terapi, provat på både psykoanalys och KBT, och gått ledarskapskurser. ”Jag lider av ett detaljintresse. Det är mitt sätt att bygga förtroende. Men vissa kan uppleva det som detaljstyre.” Trots att han idag är chef för ett bolag med 1100 anställda, och som förra året köpte ett tyskt bolag, Sofort, för 1 miljard kronor, så är han fortfarande engagerad i produktutvecklingen, i detaljerna. Han bollar ofta produktidéer med Michael Moritz. ”Jag tror att en orsak till Sequoia är så framgångsrika är att de fokuserar så mycket på produkten. Andra VC:s kan vara väldigt intresserade av resultaträkningen och siffrorna, men för mig är det ändå bara just resultatet av produkten, det är inte kärnan i sig”. I somras lanserades Klarna i Storbritannien. Nästa steg är troligen USA. ”USA har inte riktigt hänt ännu, men snart”, avslöjar Sebastian. Sebastians bästa entreprenörstips: Jobba hårt. Grundarna på Klarna räknade länge alla timmar de jobbade för bolaget, under ett år jobbade Sebastian 7,5 timmar om dagen i snitt, 365 dagar om året. ”Man måste kunna släppa allt annat.” Prata om era förväntningar. Hur mycket tid var och en ska lägga ner i bolaget. ”Vi gjorde inte det med utvecklarna som kom in och byggde den första produkten, och det skar sig sedan.” Våga säga up folk som inte funkar. ”Det här vågar man inte prata om i Sverige, men det är ditt jobb som chef. Jag ser många bolag där detta inte sker idag.” Till sist: Detta blev en väldigt lång intervju. Jag vill gärna höra era synpunkter på det. För långt? Eller är det ändå intressant? Kommentera nedan eller mejla mig. Som alltid: Stort tack till Beppo Ljudproduktion och Erland och Måns för lån av studio och mixning. Sebastian Siematkowski – via Narrative Clip[...]

Om Podcasten

Entreprenörer. Lärdomar. Inspiration. En intervjupodd från @zackrisson