#20 – Fredrika Gullfot, grundare och vd Simris Alg

Första doktorn i bioteknik i Startuppoddens studio. Fredrika Gullfot, vd Simris Alg. Fredrika Gullfot blev entreprenör sent livet. 43 år gammal, som nybakad doktor i bioteknik insåg hon att forskningen var för långsam för henne. Och då hade hon redan sadlat om en, eller ett par gånger i livet. ”Jag vill se resultat, forskning passar inte mig riktigt, jag är nog lite för otålig”, säger hon i avsnitt 20 av Startuppodden. Siktet är tydligt inställt. Fredrika Gullfots algolja ska in i vanliga livsmedel, och ersätta råvaror som fiskolja och palmolja, som har stor negativ miljöpåverkan. I november lanserar Simris Alg sina första riktiga produkter, ett kosttillskott med omega-3, baserad alger. Men redan nu kan man köpa lakrits med alger i, tillverkad av malmöföretaget Kolsvart AB. Algerna odlas i Weibulls gamla växthus på Österlen, som fått nytt liv som en del av Sveriges nya bioteknikindustri. Nu ska Simris Alg erövra världen med sina miljövänliga alger, livsmedlet som skapas helt på fotosyntesen som enda näring. Fredrika kallar sig själv algbonde och miljöaktivist. ”Det är här affärsmöjligheterna finns, i att fasa ut gammal ful-teknik och ersätta den”, säger hon och nämner Unilever som lovat att byta ut palmoljan i den kända tvålen Lux mot miljövänlig algolja. Kolsvart alglakrits Men för att nå dit krävs nya investeringar i alganläggningar. Bolag har tagit in 26 miljoner i ett antal rundor, men betydligt mer krävs om man ska bygga ut anläggningen i Hammenhög, och på sikt nya i Kina, Australien, och så vidare. För att locka investerar måste Simris Algs kosttillskott bli en succé. Algoljan är två till tre gånger så dyr som billig fiskolja, fiskolja från fisk som fiskas med stor miljöpåverkan som följd, och utfiskning som följd. Målet är livsmedelsjättarna, och att få in Simris produkter – algolja och algmjöl – i deras varor. Flera har redan blivit kontaktade, och responsen har varit god. Drycker och bröd är några tänkbara varor där algerna kan komma in. ”Jag trodde de skulle vara skeptiska till att ha ett annat varumärke på sina förpackningar, men de är positiva, det här är ju bra för dem också.” Varumärkesstrategin är viktig för Simris Alg, trots att de är ganska forskningsnära bolag. ”Det är viktigt för oss att äga hela kedjan, att inte bara bli ett teknikbolag. Annars blir man utbytbar”, konstaterar hon. Fredrika Gullfots bästa entreprenörstips: Fokusera. Uthållighet. ”Det handlar inte om ideer, utan om att orka göra jobbet. Det är en shitstorm varje dag!” Samla ett bra team. Du kan inte göra allt själv. Var iskall, var stabil. ”Mitt jobb som vd är att hålla undan kaos från organisationen. Sena leveranser, kris i produktionen, investerare som hoppar av, och så vidare.” Fredrika fångad med Narrative Clip

Om Podcasten

Entreprenörer. Lärdomar. Inspiration. En intervjupodd från @zackrisson