#21 – Gustav Söderström, Spotify, Kenet Works

Gustav Söderström I Beppostudion. Gustav Söderström fick titeln Sveriges hetaste internetentreprenör när min tidning Internetworld rankade dem för första gången 2006. Och het var han. Bara några månader senare sålde han sitt bolag Kenet Works till Yahoo för, enligt uppgift, 150 miljoner kronor (en uppgift Gustav inte vill kommentera). Därmed är Gustav av få som lyckades göra en exit hyfsat tidigt. Vi som var med under första hälften av 00-talet vet hur dålig marknaden för entreprenörskap och techbolag var. Sedan 2008 jobbar Gustav på Spotify där han är chef över produkt och design. Allt som syns utåt i Spotifys produkter och tjänster har passerat genom hans ögon. Några godbitar ur intervjun: Kenet Works produkt var en meddelandetjänst inte olik dagens succeappar Whatsapp, Kik och Snapchat, där man kan skicka meddelanden mellan mobiler, billigt, via data i stället för SMS. När Yahoo köpte bolaget hade Yahoo en utmärkt chans att bygga en internationell meddelandetjänst, men på grund av interna motstridigheter kom man aldrig till skott. ”Då kändes det som två förlorade år, men i efterhand har jag insett att jag lärde mig jättemycket av åren på Yahoo, om hur stora företag fungerar”, säger Gustav i podden. En annan aktör som ville köpa Kenet Works var Google, men de förlorade budkampen. I stället köpte Google Jaiku. Men ingen av dem lyckades bygga en mobil meddelandetjänst. När Gustav började på Spotify var de 35 personer, idag är de 1 500. Att växa så snabbt har varit omtumlande. Gustav gömmer sig för Narrativekameran under intervjun. ”När vi tog in mer seniora personer blev folk livrädda, det blev för mycket process, tyckte många. Men vi är inte en startup längre, alla kan inte springa omkring och spruta öl på varandra, det funkar inte. Jag har själv behövt ändra ledarstil under den här resan.” En stor utmaning har varit att få de tekniskt kunniga att inse att man inte ska bygga alla system själva. ”Det var ganska mkt hybris, ”det där kan vi göra själva”, allt från finanssystem till annat. Vi byggde väldigt avancerade lösningar på problem som redan var lösta. Det var väldigt jobbigt. Det fanns ett stort motstånd mot existerande kunskap.” Största utmaningen var kanske när modellen med den gratis desktopversionen, och mobilappen som betaltjänst höll på att krackelera för något år sedan. ”Mobile first-beteendet var på väg att döda vår affärsmodell”, berättar Gustav. Helt plötsligt fanns inte längre desktop som en gratis ”inkastare” till betaltjänsten. Många hoppade helt över desktop. Då fattades beslutet att göra mobilappen gratis, med begränsad funktionalitet (shuffle play-funktionen). Men för att lyckas med det var man tvungna att övertyga skivbolagen att släppa sin kassako. Den modell Gustav hade sålt in på skivbolagen bara några år tidigare. Lösningen blev att göra mängder av tester för att försöka bevisa att gratis mobil lyssning, begränsad till shuffle, inte skulle hota intäkterna. ”Vi gjorde många tester först, och såg att shufflebeteendet var något som många använde, men väldigt få använde enbart det. Så vi släppte den i julas, och det gick bra. Nu växer vi jättefort igen.” Gustavs tips till unga entreprenörer: Oroa dig inte över att dina kompisar tjänar pengar som anställda. ”Om man gör något bara någotsånär framgångsrikt så behöver man inte oroa sig, man kommer ikapp, och är man duktig går man om. Den eventuella lönekurvan är inte linjär, du kan hoppa på den senare. Däremot kommer de som börjar som anställda ALDRIG kunna lägga om sin livsstil, även om de säger det när de är unga.” Spellistan med vitt brus som han tipsar om i podden: White Noise Gustav följer du på Twitter eller Spotify. Tack till Beppo Ljudproduktion och Mats Ingemansson för inspelning och klippning. 

Om Podcasten

Entreprenörer. Lärdomar. Inspiration. En intervjupodd från @zackrisson