#26 – Björn Westerholm, MyFC, Mobilaris

Björn Westerholm har byggt MyFC sedan 2007 Björn Westerholm är kanske inte så känd som entreprenör, men har varit med länge. Hans första bolag sålde Mac-lösningar, hans andra, som också var riktigt framgångsrikt, Mobilaris, byggde teknik för mobilt internt under dotcomåren. Nu driver han ett klassiskt svenskt förhoppningsbolag. Ni vet, de här företagen som bygger på en teknik, forskning eller liknande, som låter helt fantastisk om den verkligen funkar, men där resan från forskningsresultat till färdig produkt är mycket, mycket längre än man tror. Och mycket svårare. Det är det som Björn har arbetat med sedan 2007, då han tog över forskningsprojektet MyFC och bestämde sig för att göra en konsumentprodukt av bolagets teknik inom bränsleceller och batteriladdare. Björn säger själv att hans tre styrkor är high tech, (”Jag har alltid varit intresserad av teknik, jag är lite av en nörd”), go-to-market-strategier, alltså hur man paketerar en teknik, produkt eller idé och gör den attraktiv på marknaden, samt finansiering. Björn har några goda råd kring finansiering: Har ni kommit så långt att ni diskuterar värdering, då ska ni sätta dealen. Är man oense om värderingen av bolaget finns ett bra sätt att lösa det: konvertibla skuldebrev. Med dem kan man villkora värdet på bolaget utifrån några givna milstolpar man tror man kan uppnå under de kommande åren. ”Jag tror folk är skitdåliga på det här, man är för inne i sitt eget case och tror man ska lyckas. Men investerarna på andra sidan har ju sett många liknande fall tidigare. Många entreprenörer har inte koll på marknaden, de överskattar sig själva.” Förhandlingar är färskvara. Man ska kunna fatta beslut snabbt. ”Det kan handla om timmar.” Se till att bli börsfähig direkt. ”Öppna upp, var transparent, investerarna sitter också på mycket kunskap, lägga tid på dem.” Gör en långsiktig plan för ditt behov av kapital. Vilken typ av kapital ska du ta in och när? ”Det finns mycket ängelkapital i Stockholm, som inte tar så lång tid [att få], och med affärsänglar får du också stor kompetens och stort kontaktnät. Traditionella VC:s finns inte så många kvar i Sverige, det är svårt att attrahera dem.” MyFC tog in rätt mycket ängelkapital i början. ”Vi såg det som en bostadsförening. Då får man gå in och sopa trappan också.” MyFc:s första idé var att göra ersättningsbatterier baserade på bränslecellstekniken åt andra. Nokia var med på att ställa upp som finansiär, men så fick Nokia problem, det här var 2008, och drog sig ur. En bränslecell skapar egen elektricitet genom att man tillför vatten plus ett bränsle, som kan vara någon form av salt. I den produkt MyMC säljer idag, Powertrekk, är det ett salt som består av kisel och natrium. Utmaningen är att göra detta i en så liten ask, och så enkelt, att det blir praktiskt användbart för vanliga konsumenter som bara vill ha mer batteritid till mobilen eller datorn. Tredje versionen av MyFC:s bränslecell/batteriladdare kommer lanseras på Mobile World Congress i februari i år. Medan dagens Powertrekk är designad för friluftsfolk, ska nästa produkt vara designad för affärsfolk i city. Den kommer vara stor som ett kreditkort, och mycket enklare att använda. Och nu är det äntligen tänkt att även försäljningen och ekonomin ska ta fart. ”Min drivkraft är i grund och botten rädsla, rädsla för att det inte ska gå som vi har trott. Det vi har pratat om med investerare och mina medarbetare, som investerat sin tid i detta.” En förebild för Björn Westerholm är Al Gore, och hans miljöengagemang. När Barack Obama var i Sverige häromåret var det Björns bolag MyFC som han åkte och tittade på. ”Jag vill inte misslyckas med detta. Jag vill verkligen att det ska lyckas. Det är kanske det dummaste projekt jag hoppat in, men det behöver lyckas, av alla skäl. Vi behöver visa amerikaner och kinder och europeer och andra att det går att skapa elektrisk energi  i stora och små format. Det är enormt enormt viktigt.”[...]

Om Podcasten

Entreprenörer. Lärdomar. Inspiration. En intervjupodd från @zackrisson