Mr Blackwell – modevärldens första, och mest fruktade, influencer?

Mr Blackwell var en amerikansk designer som gjorde sig ett namn, och en förmögenhet, genom att börja kritisera kläder som kända människor bar offentligt. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Elizabeth Taylor liknades ett år vid en ”exklusiv tandkrämstub som klämts på mitten”. Barbra Streisand blev kallad för ”en maskulin version av Frankensteins brud” och skådisen Joan Collins för ”en förbrukad julgran”. Även en artist som Björk hamnade på listan år 2000 med anledning av filmen ”Dancer in the dark”- Motiveringen löd ”hon inte bara dansar i mörkret, hon klär sig även där”. Mr Blackwells lista över årets tio sämst klädda blev ett fenomen som spreds vida kring, och fick till följd att det tidigare så hovsamma sättet att skriva om kändisar, och deras kläder, började luckras upp.  Tidigare hade ett försonande skimmer lagts över det mesta de burit. Men nu blev det inte bara okej att gradera och kritisera plagg som kända människor bar, det blev också mäkta populärt. I synnerhet om det gjordes med bitsk humor, som Mr Blackwell blev känd för att ha. I veckans stil pratar vi modekritik med den brittiska moderedaktören Neve Gill och den svenska modejournalisten Daniel Björk. Vi pratar också med filosofen Jonna Bornemark om vårt sätt att dela ut "likes" i sociala medier och vad det får för konsekvenser för vår kreativitet. Vi tar också en närmare titt på den så kallade "pappastilen".

Om Podcasten

Gräver djupt i det ytliga. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Nina Glans