Bo Widerberg - den oönskade mästeregissören, del 1

Karriären inleds med ett frontalangrepp på svensk film - inte minst på den store Ingemar Bergman. Under 60- och 70-talet revolutionerar han filmen, trots att projekten blir allt svårare att genomföra. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Under 60- och 70-talet gör regissören Bo Widerberg mästerverk som Kvarteret Korpen, Elvira Madigan och Mannen på taket.  Redan från början satsar han internationellt, inspirerad av nya vågen och regissörer som Cassavetes i USA. Widerberg gör sig känd för att skildra sin samtid och vanliga människors liv och problem. Han är omtyckt bland skådespelare men hans speciella arbetsmetoder och tidsramarna som inte hålls gör det alltmer krävande för filmbyråkrater och producenter att jobba med Widerberg.    Sonen Johan Widerberg spelade huvudrollen i Bos sista film, Lust och fägring stor, och minns de tuffa åren: – Det påverkade ju hela hans familjs verklighet för han var i stark motvind. Efter att ha stått på den absoluta toppen av statuspyramiden går han ner sig i en ravin av moras, kvicksand, säger Johan Widerberg. Skådespelaren Tommy Berggren var Bo Widerbergs vapendragare i många år: - Det är en tragedi för svensk film att Bo Widerberg inte fick hjälp av producenter och filminstitut, menar han.   Producent Fredrik Johnsson.  fredrik@fredrikjohnsson.org

Om Podcasten

Porträtt av svenskar som på olika sätt har satt tydliga avtryck i vårt land. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Lisa Helgesson