Hasse & Tage - två artister som blev till en tredje

Under drygt två decennier försåg oss Hasse Alfredson och Tage Danielsson med larv, visdom och sanning i allt från limerickar och revyer till böcker och filmer. Vad gjorde dem så omåttligt populära? Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. – Som barn älskade jag att höra farbröder fnissa och tramsa, berättar skribenten och radioprataren Kalle Lind som i programmet söker svar på frågan hur Hasse & Tage blev så omåttligt populäre med hjälp av två personer som stod Hasse och Tage nära. TV-och radio-producenten Carl-Uno Sjöblom, känd från TV-programmen Notknäckarna och Vem vet var?, samarbetade bland annat med Hasse & Tage i satirserierna Mosebacke Monarki. – En stor anledning till att det Hasse och Tage gjorde blev allmängods och så legendariskt var televisionen, säger Carl-Uno Sjöblom. Mona Haskel, kallad ”&:et i Hasse & Tage”, jobbade med Hasse Alfredson och Tage Danielsson i flera decennier. Hon var deras sekreterare, påkläderska, scripta, festfixare och ständiga påhejare. – De testade ofta på mig. De kom ut till mig i vedboden där jag hade mitt kontor i Vitabergsparken och sa ”nu ska du få höra!” och så spelade de upp något eller sjöng något. Ibland tyckte jag det var okej. Och tyckte jag inte det var bra hade jag ingen humor, skrattar Mona Haskel. Programmet innehåller kända och bortglömda sketcher och musik med många av dem som jobbade nära radarparet, som Monica Zetterlund, Birgitta Andersson, Povel Ramel och Gösta Ekman. Det tar även upp det enda egentliga fiaskot för Hasse och Tage – helaftonsföreställningen ”Spader, Madame” 1969.

Om Podcasten

Porträtt av svenskar som på olika sätt har satt tydliga avtryck i vårt land. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Lisa Helgesson