Roy Andersson - slarvets fiende

Han är en av filmvärldens mest hyllade regissörer, har vunnit fyra guldbaggar och flera internationella priser. Succé-receptet är noggrannhet. Efter den 20:e tagningen kommer pärlorna, säger han. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Med sin senaste film ”En duva satt på en gren och funderade över tillvaron” blev han historisk som förste svenske regissör att vinna det prestigefyllda guldlejonet.  Regissören från Göteborg är mitt uppe i skapandet av filmen som går under arbetsnamnet ”Om det oändliga”. – Jag ska göra färdigt filmen, den kommer ta ungefär tre och ett halvt år att göra och vi har väl gjort ett drygt år. Men det har gått ganska bra så procentuellt sett så har vi gjort en stor del av filmen, säger han. Roy Andersson filmdebuterade med En kärlekshistoria som hade premiär 1979 och har sedan dess producerat hundratals reklamfilmer och fyra långfilmer som kännetecknas av långa drömska tagningar där regissören använder sig av outbildade skådespelare för att förvalta sina visioner. – Det som utmärkt mig är att vi tar så många tagningar, till slut blir det bra. Men det går upp och ner, pärlorna brukar komma efter 20:e tagningen, säger Roy Andersson. I Svenska Ikoner berättar Roy Andersson om sin passion för filmen, om hur många tagningar det krävs för att få fram det lilla extra i en scen och om framgångsdepressioner. Reporter är Max Landergård. Programmet produceras av Storstad Medieproduktion.

Om Podcasten

Porträtt av svenskar som på olika sätt har satt tydliga avtryck i vårt land. Lyssna på alla avsnitt i Sveriges Radio Play. Ansvarig utgivare: Lisa Helgesson