#19 Jacob Eriksson, marknadsföringsgeniet bakom Boxbollen, om att skapa en viral succé och omsätta 40 miljoner på 4 år

I det 19:e avsnittet av Techskaparna intervjuar Anna Leijon Jacob Eriksson, marknadsföringsgeniet som tillsammans med sin bror grundat Boxbollen. Han  berättar bland annat för oss hur man skapar en viral succé och mycket annat. Med utbildning från Hyper Island och många frilansaruppdrag i ryggen kunde han ihop med sin bror finansiera startupen med pengar som de sparat sedan tidigare. Bröderna ville göra något tillsammans och när Jacob började träna MMA igen och såg ett behov av en “boxboll” kunde de finansiera (boostrappa) sina två första år med företaget.Efter cirka 13 vändor fram och tillbaka med leverantören hade de en tillräckligt bra produkt och sålde slut på 3 000 bollar första julen. Nu tre jular senare sålde de 200 000 bollar och omsatte 40 miljoner kronor. Jacob & Victor är experter på att vända utmaningar till möjligheter samt att “ta saker på uppstuds”. De har även myntat begreppet “playtech” som beskriver deras företags nisch. De befinner sig i gränslandet mellan det fysiska och det digitala med sin app och sina tävlingar. Det och mycket mer i avsnittet! In och lyssna nu och glöm inte bort att prenumerera på podden!

Om Podcasten

Betoningen ligger på början av techskapandet - hur bygger och lanserar du din första produkt, hur identifierar du vilket problem du vill lösa, hur fattar du beslut om vilken tech stack, plattform och kanal du bör satsa på, hur får du din första betalande kund med mera.