#29 - Ulf Mazur, grundare Matpriskollen, om att samla alla matpriser i Sverige, digitalisera 10 miljoner fysiska reklamerbjudanden varje år och tjäna pengar på data

I det här avsnittet av Techskaparna intervjuar Anna Leijon Ulf Mazur som har grundat Matpriskollen som är mer aktuell än någonsin i dagens inflationsläge med skenande matpriser. Det hela startade med en frustration över alla fysiska reklamblad med erbjudanden från matbutiker som man får i brevlådan varje måndag. Ulf, som med sin gedigna erfarenhet från consumer goods-branschen, där han bland annat var med och tog fram pilgrimsfalkskampanjen för Falcon som vi alla känner igen, ställdes inför ett problem som han ville lösa. Nämligen att samla, digitalisera och strukturera alla matpriser i Sverige för att förenkla för konsumenterna och tjäna pengar på det på något sätt. Det visade sig inte vara helt lätt att tjäna pengar på prisjämförelser, bygga en konsumentapp med återkommande användning och att försöka sälja produkter till ICA-handlare med flera. Lyssna på avsnittet för att lära dig mer om hur Ulf kämpade för att övervinna alla dessa utmaningar och idag ha ett otroligt välskött och superhett bolag, men som hotades av nedläggning flertalet gånger på vägen. Lär från hans otroligt spännande entreprenörskapsresa och glöm inte bort att prenumerera på podden! Bra länkar: Matpriskollens hemsida Ulf Mazurs bok Tabbekvoten

Om Podcasten

Betoningen ligger på början av techskapandet - hur bygger och lanserar du din första produkt, hur identifierar du vilket problem du vill lösa, hur fattar du beslut om vilken tech stack, plattform och kanal du bör satsa på, hur får du din första betalande kund med mera.