#015 – Gamification

Något som fått stort genomslag bland techföretag de senaste åren är att använda element från spelens värld även i andra kontexter – allt för att motivera oss till ett visst beteende. Så hur funkar det här egentligen, varför har det blivit så populärt och kan gamification användas för att få oss att ta mer hållbara beslut? Medverkande Cecilia Katzeff, docent i människa–dator-interaktion på KTH Daniel Gustafsson, grundare framtidsbyrån Älska Musik Orginialmusik av Sandra Broström Övrig musik: Here's the thing - Lee Rosevere Making a change - Lee Rosevere Keeping stuff together - Lee Rosevere Start the day - Lee Rosevere More on that later - Lee Rosevere As I was saying - Lee Rosevere Marimba on the hund – Daniel Birch Isalaga – Yan Terrien Övrigt Gamification to improve our world: Yu-kai Chou at TEDxLausanne (Youtube)  Motivations for play in online games – Nick Yee (2006) PDF  Prata med mig Använd hashtag #teknikensunder Min blogg: teknifik.se  Twitter: @elinhaggberg Instagram: @teknifik  Facebook: /teknifik  Mail: hello@teknifik.se  Teknikens under produceras av Elin Häggberg. Det här avsnittet sponsrades av Wise IT – vill du se vad nästa steg på din väg in till IT-branschen kan vara? Besök wiseit.se/tankom!

Om Podcasten

Vi lever i en fantastisk tid av ny teknologi och digital utveckling – men vad gör tekniken med oss människor? Hur påverkar och förändrar den våra liv? Teknikjournalisten Elin Häggberg undersöker detta genom att varannan vecka utforska olika teman och prata med forskare, experter, journalister, tänkare och helt vanliga människor. Alltid i den lättillgängliga och inkluderande anda som blivit Elin Häggbergs signum på bloggen teknifik.se och i hennes föreläsningar.