Poul Ruders: "The Handmaid's Tale" som opera
-En förfärligt profetisk roman som handlar om intolerans och kvinnoförtryck. Boken innehåller starka känslor, sex, förräderi och oförlöst kärlek. Rena Tosca, säger Poul Ruders.
Det var tilfälligheternas spel som 1982 gav den 31-årige Poul Ruders möjligheten till succé på de internationella musikscenerna. Oliver Knussen hörde hans stycke Four Compositions och spelade in det med London Sindonietta. Resten är historia.
Poul Ruders föddes 1949 och, som han säger, är han autodidakt och har jobbat mycket hårt med att komponera sedan han var 18 år. Visst är Poul Ruders självlärd tonsättare men han har fått en mycket professionell träning i notation och instrumentation. Han ser symfoniorkestern som en gammal, men krävande dam, som han känner utan och innan.
Någon skrivkramp har Poul Ruders aldrig haft. Tvärt om, noterna rinner mellan fingrarna på honom. Till den grad att han medvetet måste sålla bland dem och skriva, vad han menar, mer komplicerat. Musiken finns ständigt i hans huvud.
Att människor ser bilder till hans musik besvärar inte Poul Ruders. Första satsen i hans andra violinkonsert, inspelad av Rebecca Hirsch, för tankarna till en fågel. Så skall det vara. Tonsättaren såg kondoren ovan molen där han satt på toppen av en utdöd vulkan i Chile. Där föddes den musikaliska idéen.
Ruders skäms inte över att han älskar programmusik.
-Nu har bölden spruckit och vi får skriva den musik vi vill, utan puritanska pekpinnar. Och det viktigaste för mig är att få skriva fler operor innan jag trillar av pinn, säger Poul Ruders som 2018 är 69 år.
Operan Tjänarinnans berättelse, baserad på kanadeniska författarinnan Margaret Atwoods bok The Handmaids Tale, uruppfördes på Det Kongelige Opera i Köpenhamn den 6 mars 2000. Verket är för sju sopraner, fem mezzosopraner, två altar, fyra tenorer, en bas, orkester och kör. Librettot skrev Paul Bentley. För operan erhöll Poul Ruders priset Cannes Classical Award i kategorin The Living Composer Award.
Genom Tjänarinnas berättelse fick han blodad tand vad gäller opera.
-Tänk att bli spelad kväll efter kväll. Att uppleva en helt annan publik än den som kommer till konserter. Att varje dag under två månader repetera samma stycke timme ut och timme in. Och att träffa alla dessa människor som tillsammans ger järnet fram till premiären.
-Det blev jag totalt förälskad i, berättar Poul Ruders, som annars, när han komponerar, sitter helt isolerad tillsammans med sin hund i en liten skrivarstuga söder om Köpenhamn.