#12/2019 Svensk ullinnovation, Rebecca Josefsson, Värmlandsfåret
Ull är hett! Det är såå inne med ull. Alla vill ha svensk ull. Marknadsplatsen för svensk ull är i full gång på www.ullformedlingen.se. Vi berättar om fördelarna med den nya platsen och ger kunskapstips - ett digitalt och ett boktips. Men mest handlar avsnittet om projektet Svensk ullinnovation. Projektets vision och målsättning är att återta den storskaliga värdekedjan kring ull till Sverige. Med det hoppas projektledningen ta till vara på den ull som finns i landet, istället för att importera från Nya Zeeland till exempel. Med entreprenören Rebeccas driv, modern teknik samt intresset från potentiella kunder finns goda möjligheter till framgång. Det är Tomorrow textiles och Wargön innovation som leder projektet. Avsnittet presenterar också Månadens fårras - Värmlandsfåret, en av allmogeraserna, och vi får också höra mer om den så kallade Filippa K-tröjan. Och om ketchupeffekt och att Happy är det nya svarta. God lyssning!