American Apparel - ett imperium av hype 1/3

Under en period på 00-talet öppnar klädföretaget American Apparel en butik i veckan någonstans i världen. De sportiga basic-kläderna som marknadsförs med lättklädda, provokativa annonser över hela internet, är “made in america”. Närmare bestämt i downtown Los Angeles, och säljs av snygga ungdomar som handplockats för jobbet, i ljusa, minimalistiska butiker på de bästa adresserna i stora städer världen över. Det kallas för en modesensation, anses bana vägen för den amerikanska hipster-kulturen, blir del av en ungdomsrörelse, och deras VD och grundare Dov charney blir en kändis i egen rätt.American Apparel börsnoteras och expanderar, ungdomar står i kö för att få jobba där, konkurrenterna studerar dem och försöker förstå vad deras it-faktor består i. Under några år vill alla vara American Apparel. Tills ingen - inte ens de själva - längre vill det.  Ett program av Blenda Setterwall Klingert. Producent är Joel Silberstein Hont. I redaktionen ingår även Arvid Hallberg, Josefin Patzauer, David Mehr och Love Lyssarides. Vinjetten är skapad av Anne Obel, som också gjort mix och ljudläggning. Become a member at https://plus.acast.com/s/uppgangochfall.

Om Podcasten

Från Third Ear Studio - det här är Uppgång och Fall - en flerfaldigt prisbelönt dokumentärpodcast om osannolika framgångar och lika otänkbara motgångar. Om du blir betalande prenumerant på Third Ear+ så får du tillgång till all vår journalistik i poddar som En Mörk Historia, Spår och Skuggland. Gå in på www.thirdear.studio och bli prenumerant. Du väljer själv vilken podcastspelare du vill lyssna i. Best European Radio Documentary Series 2022 - Prix Europa Årets Faktapodd - Guldörat 2022Tack till NordVPN för exklusivt erbjudande för Black Friday: https://nordvpn.com/riseandfall