Scenskräck med Sara Bergmark Elfgren
Vi sitter ned med författaren Sara Bergmark Elfgren och diskuterar skräckberättelser där scenen som plats har en central roll. Tomas ser minst tre lager Faust-myt i Daft Punk-medlemmarnas favoritrulle och Lars tvingas motvilligt betrakta decenniets kanske bästa skräckfilm som ett problem. Vi pratar också om: Gaston Leroux, Fantomen på operan, Phantom of the Opera, Phantom of the Paradise, Lon Chaney, Jenny Lind, Paul Williams, Jessica Harper, Faust, Robert Englund, Dwight H Little, Halloween 4, Jill Schoelen, Menahem Golan, Cannon Films, Göteborgsoperan, Wagner, Stage Fright, Deliria, Michele Soavi, Darren Aranofsky, Black Swan, Whiplash, J K Simmons, Natalie Portman, Winona Ryder, Mila Kunis, The Wrestler, Tjajkovskij, Svansjön, Polanski, Norra Latin, Mats Strandberg, De dödas röster, The King in Yellow, Chambers, True Detective, Onibaba, Impro, Keith Johnstone, William Shakespeare, En midsommarnattsdröm, Neil Gaiman, Sandman, John Ajvide Lindqvist, Låt den rätte komma in, Dario Argento, Opera, Macbeth, George Romero, Lucio Fulci, Peeping Tom, Den andalusiska hunden, William Petersen, Gow, Steel Grave, Verdi, Puccini, Brian Eno, Bill Wyman, Claudio Simonetti, Hitchcock, Theatre of Blood, Vincent Price, Thalias hämnare, Seven, Stage Fright, Meat Loaf, Wet Hot American Summer och Repo! The Genetic Opera. Nostalgi, löst tyckande och akademisk analys i en salig röra.